2010.07.

Pár gondolat az RX szelepállítással kapcsolatban.

Neten is több helyen olvastam és szerelőktől is hallattam, hogy előfordulhat, hogy a szelepek idővel beverődnek/beülnek a szelepfészekbe RX-en (jellemzően szívó oldali szelepeken), ami azt eredményezi, hogy megszűnik a szelephézag - rossz esetben nyitva is marad munkaütemben. Persze időben és időközönként végzett szelepállítással kompenzálható a dolog. Állítólag ólompótló adalékkal kevert benzinnel töredékére csökkenthető a jelenség. Én még nem próbáltam, de van alapja a dolognak.

Motorom ami 50-60e km körül futott időszerűnek láttam megejteni az állítást. Használt gép vásárlása esetén, persze automatikusan időszerű minden ilyesmi karbantartás, hisz fene tudja, előző tulaj mikor cserélt olajat, stb., stb.

A szelepfedél levétele után megnyugtató kép fogadott, semmi kopás, hibátlan állaputú vezérmű tengely és semmi olajsár vagy lerakódás.

Hidegen állításhoz 0,15 mm ill. 0,20 mm (szívó/kipufogó) hézagot javasol a szervízkönyv.

A fent említett "beül a szelep" jelenséget, csak nagyon minimális mértékben tapasztaltam, 2 szivó szelepnél volt gyárinál kisebbre hézag, de közel nem tartott fel még. Van egy gyanúm, hogy ez a "beül a szelep az RX-nél" is csak egy álltalánosítás, mint az is, hogy több különböző márkájú és tipusú motornál mondják azt, hogy a 3. henger hajtókar csapágyának meghibásodása xy motor tipushibája. Inkább mondjuk azt, hogy ha elromlik, akkor az megy el először és mivel öszintén szólva nem sok különbség van sor 4-es mkp. motor és mkp. motor főbb alkatrészei között, kifejezetten tipushibáról beszélni ilyen esetben nem sok értelme van. Nem akarok nagyon általánosítani, se megvétózni képzett szerelők véleményét, de kicsit erősnek éreztem azt, hogy egy olyan motorról, amit alig több mint 2 évig gyártottak - azt is 23-24 éve - olyan rutinosan mondják, hogy ez a baja, az a baja... pedig lehet élőben sem láttak még olyat.

Végszónak pedig azt mondom, egy öreg vasnak már nem tipus hibája van, hanem állapota, ami vagy jó, vagy nem. Ha pedig elromlik rajta valami, nem a "világ szégyene", hisz semmi sem tart örökké :) Egyik leghasznosabb tanács, amit szerelőtől kaptam: öreg motort üzemben tartani érdemes, nem pedig mindent mindent felújítani rajta / újra cserélni, mert akkor csak egy feneketlen pénznyelő lesz.

 Szerinted?

A bejegyzés trackback címe:

https://tommodore.blog.hu/api/trackback/id/tr72209452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása