Hosszú szünet után újra jelentekzem. Nem volt eseménytelen az elúl időszak. Vagy 10 blog bejegyzést is megérne a sok időközben elvégzett munka és esemény. Kezdjük a végén: 2 év műszaki vizsga mindeféle kenőpénz, ismerős bevánsa nélkül. Az öreg "Jagu" önerejéből teljesítette a követelményeket a műszakin! Kéziféktől a CO értékekig minden a határértékeken belül volt. Meglepő de mindenfél trükközések nélkül hozta az egyforma fékhatást mindkét oldalon. Persze új autó tulajoknak ez nem újság, de tapasztalatból tudom, hogy ilyen dolgokkal gyakran szokott gond lenni bőven nem veteránkorú autóknál.

jagum_sarszentmihalyon.jpg
Térjünk rá a címben szereplő tárgyra a fényezésre. Ez egy olyan munkafázis volt, ami mindenképpen megér legalább egy posztot. A sztory hasonlóan kezdődik, mint eddig mindig. Megérdeklődtem több fényezőnél "mibe fájna" egy külső fényezés. Rövidre fogom ezt a részt, legyen annyi elég, hogy 250e Ft-tól 320e Ft-ig kaptam árajánlatot, persze hozzátették, hogy lehet növekedhet majd az ár, ez munka közben derül majd ki. Mondanom sem kell, de nem kértem a munkát. Maradt a megszokott "majd megcsinálom én" verzió. Eredetileg is én akartam festeni, csak a hosszúra nyúlt lakatolás miatt megfáradtam és kicsit gyorsítani szerettem volna a dolgokat ezért gondoltam, hogy festőre bízom. Nem így lett.


A teljes külső fényezés helyett csak a díszcsík feletti részt és a köszöböt festettem le. A csomagtartó vízszintes része és a motorháztető is festetlen maradt.Az átmenet "elcsalásához" nagyon prakitukus a kocsi oldalán teljes hosszában végigfutó metál arany dekor csík. Ez maszkoló szalag segítségével csináltam újra, kicsit megfordítva a standard műveletet. Alap helyzetben egy sávot szoktak felfújni a díszcsík szinével és azt fedik le a maszkoló szalaggal, így egyenletes vastagságú marad a csík mindenhol, csak a vonalvezetésére kell figyelni. Nálam ez nem volt igazán opció, mert a vonal alatti rész nem akartam összfujkálni, szóval 2 párhuzamos maszkoló szalaggal oldottam meg és a kettő között szabadon hagyott részt kellett csak festeni. Ennél a módszernél nem is festő pisztollyal érdemes dolgozni, hanem ecsettel. Több rétegben festettem át, mire elértem az egységes tónust. Teljes száradás előtt levettem a maszkoló szalagot, nehogy darabos legyen a széle. Túl korán sem jó levenni, mert a ragacsos állagú festék (vasagabb rétegek esetén) szintén ront a kontúrok milyenségén. A végeredmény szerintem jó lett, mertérte a szöszölést.

P260513_11.38.jpg


A festékrendszer 2 komponensű, klasszikus. Nem is volt drága, 9900 ft / liter a szín (metál). A lakk edzővel 5500 ft-ra jött ki 1 literre. 1,2l szín és kicsit több mint 2 liter lakk ment el a munkák során. Természetesen ahol fémig ment a csiszolás ott kapott alapozó festéket is, egyébként töltő alapozó lett fújva mindenhova. Itt 2 komponensűt javasoltak a festékbolban, de mivel ezt már korábban megvettem, így 1K-s verzió ment rá. Összeférhetőségi probléma nem állt fenn, nem is jellemző a "filler"-eknél ez.

P180513_18.22_[03].jpg

A látható helyen javított karosszéria részeknél természetesen kellett gittelni is. Ez az a pont, ahol tényleg kijön a szakma. Próbáltam precíz és alapos lenni, de sajnos a fényezés kihozta a hibákat :( Nem olyan vészes, de egy profi fényező műhelyben biztosan nem lett volna ilyen gond. Igazság szerint engem nem zavar, mert az összkép szép lett így is és tudom, hogy amit a festék alá tettem az rendben van, rozsdát nem hagytam ill. jó anyagokat kentem rá és nem is sajnáltam a mennyiséget :)

A szín felfújása nem volt egy ördöngősség, ebben különösen partner volt a zöldes kék festék. Ezüst metálhoz képest sokkal könnyebben lehet bánni vele. Azt mondják a hozzáértők, hogy egy ezüst metál festék (vagy akár egy másik "szórás érzékeny" metál színárnyalat) színárnalata annyira függ a pisztolytartási  / fújási technikától, hogy ha ugyanazt a festéket két különböző festő fújja fel egy egy elemre, akkor nagy valószínűség szerint el fog ütni. Van benne valami, a napokban festettem az Alfa köszöbét és tényleg számít. Hát igen, ide megint nem árt ha az embernek ez a szakmája - de megint csak azt tudom, mondani, hogy "falura" jó lesz ez a háztáji megoldás is :)

P250513_16.52.jpg

A kulcs mozzanat a lakkozás. Ezzel lehet feltenni a koronát a műre, vagy jól elrontani az egészet. Amit érdemes elmondani a dologról, hogy törekedni kell a pormentes környezetre ill. a lakkhoz ajánlott keverési arányok betartására a pisztoly beállítások mellett. Érdemes valamin próba fújást végezni, hogy ne legyen narancsos a felület felhordás után. A festékboltban az eladó srác szokott festeni és szakmája is, tőle tudtam informálódni. Érdemes utána kérdezni.

P260513_15.28.jpg

Az én lakkozásom helyenként nem hozta a szintet, narancsos lett, de mivel vastagon fújtam (bőven tartva a 2 réteges ajánlást). Pár nap tökéletes száradás után megpróálkoztam gépi polírozással, közepes szemcsenagyságú ipari polírozó anyaggal (festékboltban kapható, jó drága anyag (12e FT / liter), de 2 dl elég egy teljes autóra és imérve is kapható). Nem hozta meg a várt eredményt, nem sokat tompított a narancsosságon. A végső megoldás kicsit ilyesztő lehet első hallásra, de nagyon finom csiszoló papíros bő vizes több lépcsős átcsiszolás, majd egy teljes gépi polírozás lett a megoldás. Ez volt az a lépés amit szakemberre bíztam, mivel az én polirozó gépem igencsak hobby kategória és most már nem akartam "bakot lőni". 15e ft-ért csinálta meg a srác Fehérváron. A végeredmény ? Mikor megláttam az autót mikor érte mentem kis híjján besírtam :) Salamon töke! Végszónak azt mondom megérte nekifogni a festésnek, mert minden segédanyaggal, festékkel és a políroztatás 15ezres költségével is 50e ft-ba fájt az egész.

Pár kép még ömlesztve:

P180513_12.55_[01].jpg

P250513_16.33.jpg

P180513_12.56_[01].jpg

P200513_19.51.jpg

P260513_15.28_[02].jpg

P180513_12.56.jpg

P020613_13.13_[04].jpg

P180513_18.22_[01].jpg

P250513_16.33_[01].jpg

P250513_16.34_[01].jpg

P260513_15.28_[03].jpg

Nagy munkálatok közben:)

Photo0099.jpg
És a végeredmény (még polírozás előtt):


IMG_20130625_233939.jpg

IMG_20130626_183948.jpg

IMG_20130626_174401.jpg

IMG_20130626_184003.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://tommodore.blog.hu/api/trackback/id/tr935453321

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása