Derbi FDS - 50-es enduro feltámasztása 1. rész
2012.02.13.
Egy újabb motor került terítékre. Üzemképtelen állapotban került hozzám - hogy másképp?! :)
Gyárilag így fest egy ilyen masina:
Vegyük sorra miből kell valami életképes gépet varázsolni:
-Esztétika elég gyér, festés után kiált a motor.
-Üléshuzat kuka.
-Első fék beállt.
-Motor üzemképtelen, kompresszió nulla.
-Gyújtás oldali főtengely szimering tönkrement.
-Karbi tiszta retek.
-Vezetékelés romos.
Pár gyári adattal fűszerezzük meg az írást:
Technical data | |
Motor | |
Cylinders: | 1 |
Cycle: | 2 Stroke |
Bore: | 38 |
Store: | 43 |
Cubic capacity: | 48.7cc |
Compression ratio: | 10.5:1 |
Carburettor | |
Type: | Dell'Orto SHA 15-15 |
Clutch | |
Type: | Wet. 3 driving 2 driven plates |
Transmission | |
Primary: | 63/20 (3.15:1) |
1st Gear: | 31/11 (2.81:1) |
2nd Gear: | 28/16 (1.75:1) |
3rd Gear: | 24/9 (1.263:1) |
4th Gear: | 21/21 (1:1) |
Final drive: | 12/53 (4.42:1) |
Chain: | 12-760mm link with 7.75 mm roller, iRiS 420 RX |
Intake | |
Type: | 2 valve reed/membrane valve |
Start system | |
Type: | Kickstarter with helical release |
Ignition | |
Type: | Motoplat electronic with eight poled flywheel |
Advancing: | 2-2.2mm |
Spark Plug: | NGK BS 7HS |
Brakes | |
Front Wheel: | 220mm Hydraulic brake |
Rear Wheel: | Internal expanding drum 105mm |
Suspention | |
Front: | Double telescopic absorbers |
Rear: | Mono-shock |
Wheels | |
Front: | 2.5 x 21 |
Rear: | 3.5 x 18 |
Okulás képpen beszéljünk kicsit arról, hogyan derült ki a fötengely szimering hiba szétszedés nélkül. Mint írtam, kompresszió nulla volt. Szétszedtem hát a hengert, majd kiderült, hogy a dugó és a hengerfal sértetlen és gyári méreten van, még fúrva nem volt. A gond az, hogy membrán lapkákat rögzítő csavar valamikor az idők folyamán elszabadult és tett egy pár kört a hengerben, de szerencsére nem szorult meg és nem is karcolta meg a hengerfalat, "csupán" a dugattyú felső szélét verte szét, mivel felső holtpontot a dugó teteje és a hengerfej közé ékelődött és lenyomatot hagyott. Ennek egyenes következménye volt, hogy a felső gyűrű fészke össze préselődött, megszorítva ezzel a gyűrű mozgását, ami miatt az nem feküdt fel a hengerfalra, tehát mindössze egy gyűrűnek kellett volna betölteni a nyomásmegtartás szerepét, amit nem tudott, mivel a felső gyűrű félrenyomódott állapotban szorult meg. A lényeg, hogy abban a formában nem volt életképes a cucc. A megszorult gyűrű sajnos csak több darabban jött ki. Mellesleg 1,5mm vastag, szóval tényleg törékeny cucc. Vettem hát méretpontos gyűrűszettet (oldalstiftelésű 41.00mm-es átmérővel), majd összeraktam a cuccot. A fötengely szimering hiba ezután mutatkozott meg. A karbi rendberakásán is túl voltam, az indítási próbára sor kerülhetett. Rúgásra semmi. Ok, fogjuk be a karbit, hadd szívja fel a benzint. Hopp! Életjelek mutatkoznak, de mihelyt levegőt adok (szabaddá teszem a szívótorkot) megint csak se kép se hang. Ronggyal betömtem a torkot és rúgásra rendre pöfögött párat. Hmmm.... az nem lehet, hogy kevés az üzemanyag, mert nedves a gyertya és jön is a benzin mindenhol, úszó sincs fenn akadva, tehát akkor a levegő sok. De a levegőt szinte teljesen lezártam, tehát akkor valahonna máshonnan kapja. Olajban "fürdő" kuplung oldalról nem levegőt kapna a moci, ha ott lenne ludas a szimmering, hanem állandóan beköpné a gyertyád, de ez itt nem játszik, tehát nem marad más hátra mint a gyújtás oldali szimering. Utólag hozzá téve, tényleg minden tünet adott volt, hogy a vak is lássa mi a bibi, mert a benzin is megjelent a gyujtás oldali részen... Nem volt más hátra, mint szerválni egy lehúzót és egy új alkatrészt.
Itt egy kis segítség, hogy milyen méretű szimeringet kell beszerezni: 17mm x 30mm x 7mm nem mellékes, hogy a Jawa Mustang fötengely szimeringje is ugyanez a méret, persze töredék áron :) 190Ft :) Naná, hogy ez került a gépbe és teljesen passzol is. Hiába a méretek nem hazudnak.
Oil Seals
Sizes and application | ||
Motor | ||
2x | 17-30-7 | Crank |
1x | 20-12-5 | Gear selector |
1x | 20-30-7 | Ouput shaft |
1x | 15-26-5 | Kickstarter |
Front Fork | ||
2x | 30-40-6 | Telescopic absorbers |
A mellékelt táblázatokat az alábbi Derbi FDS témakörben igen hasznos oldalról szedtem: http://fds.jealous.nl/
Egyenlőre itt tart a mutatvány, talán még az üléshuzat említhető.
Ja és már életre kelt a gép, de van tennivaló bőven.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
csallob 2024.12.05. 08:44:46
most találtam egy FDS-t a közelemben, este megyek megnézni, de ez a szürke-fekete-piros változat. Képek alapján nem a saját blokkja van benne, hanem talán egy Derbi fenixé, ami nekem nem probléma, mert ahhoz jobban van alkatrész szerintem.
Jó, hogy találtam egy ilyen posztot/blogot, köszi az infókat!
Utolsó kommentek