Egy újabb motor került terítékre. Üzemképtelen állapotban került hozzám - hogy másképp?! :)

Gyárilag így fest egy ilyen masina:

Derbi FDS

 

 

 

Vegyük sorra miből kell valami életképes gépet varázsolni:

-Esztétika elég gyér, festés után kiált a motor.


-Üléshuzat kuka.
-Első fék beállt.
-Motor üzemképtelen, kompresszió nulla.
-Gyújtás oldali főtengely szimering tönkrement.
-Karbi tiszta retek.
-Vezetékelés romos.

Pár gyári adattal fűszerezzük meg az írást:

Technical data
 
Motor
Cylinders: 1
Cycle: 2 Stroke
Bore: 38
Store: 43
Cubic capacity: 48.7cc
Compression ratio: 10.5:1
Carburettor
Type: Dell'Orto SHA 15-15
Clutch
Type: Wet. 3 driving 2 driven plates
Transmission
Primary: 63/20 (3.15:1)
1st Gear: 31/11 (2.81:1)
2nd Gear: 28/16 (1.75:1)
3rd Gear: 24/9 (1.263:1)
4th Gear: 21/21 (1:1)
Final drive: 12/53 (4.42:1)
Chain: 12-760mm link with 7.75 mm roller, iRiS 420 RX
Intake
Type: 2 valve reed/membrane valve
Start system
Type: Kickstarter with helical release
Ignition
Type: Motoplat electronic with eight poled flywheel
Advancing: 2-2.2mm
Spark Plug: NGK BS 7HS
Brakes
Front Wheel: 220mm Hydraulic brake
Rear Wheel: Internal expanding drum 105mm
Suspention
Front: Double telescopic absorbers
Rear: Mono-shock
Wheels
Front: 2.5 x 21
Rear: 3.5 x 18

 

Okulás képpen beszéljünk kicsit arról, hogyan derült ki a fötengely szimering hiba szétszedés nélkül. Mint írtam, kompresszió nulla volt. Szétszedtem hát a hengert, majd kiderült, hogy a dugó és a hengerfal sértetlen és gyári méreten van, még fúrva nem volt. A gond az, hogy membrán lapkákat rögzítő csavar valamikor az idők folyamán elszabadult és tett egy pár kört a hengerben, de szerencsére nem szorult meg és nem is karcolta meg a hengerfalat, "csupán" a dugattyú felső szélét verte szét, mivel felső holtpontot a dugó teteje és a hengerfej közé ékelődött és lenyomatot hagyott. Ennek egyenes következménye volt, hogy a felső gyűrű fészke össze préselődött, megszorítva ezzel a gyűrű mozgását, ami miatt az nem feküdt fel a hengerfalra, tehát mindössze egy gyűrűnek kellett volna betölteni a nyomásmegtartás szerepét, amit nem tudott, mivel a felső gyűrű félrenyomódott állapotban szorult meg. A lényeg, hogy abban a formában nem volt életképes a cucc. A megszorult gyűrű sajnos csak több darabban jött ki. Mellesleg 1,5mm vastag, szóval tényleg törékeny cucc. Vettem hát méretpontos gyűrűszettet (oldalstiftelésű 41.00mm-es átmérővel), majd összeraktam a cuccot. A fötengely szimering hiba ezután mutatkozott meg. A karbi rendberakásán is túl voltam, az indítási próbára sor kerülhetett. Rúgásra semmi. Ok, fogjuk be a karbit, hadd szívja fel a benzint. Hopp! Életjelek mutatkoznak, de mihelyt levegőt adok (szabaddá teszem a szívótorkot) megint csak se kép se hang. Ronggyal betömtem a torkot és rúgásra rendre pöfögött párat. Hmmm.... az nem lehet, hogy kevés az üzemanyag, mert nedves a gyertya és jön is a benzin mindenhol, úszó sincs fenn akadva, tehát akkor a levegő sok. De a levegőt szinte teljesen lezártam, tehát akkor valahonna máshonnan kapja. Olajban "fürdő" kuplung oldalról nem levegőt kapna a moci, ha ott lenne ludas a szimmering, hanem állandóan beköpné a gyertyád, de ez itt nem játszik, tehát nem marad más hátra mint a gyújtás oldali szimering. Utólag hozzá téve, tényleg minden tünet adott volt, hogy a vak is lássa mi a bibi, mert a benzin is megjelent a gyujtás oldali részen... Nem volt más hátra, mint szerválni egy lehúzót és egy új alkatrészt.

Itt egy kis segítség, hogy milyen méretű szimeringet kell beszerezni: 17mm x 30mm  x 7mm nem mellékes, hogy a Jawa Mustang fötengely szimeringje is ugyanez a méret, persze töredék áron :) 190Ft :) Naná, hogy ez került a gépbe és teljesen passzol is. Hiába a méretek nem hazudnak.
 

Oil Seals
 

Sizes and application
 
Motor
2x 17-30-7 Crank
1x 20-12-5 Gear selector
1x 20-30-7 Ouput shaft
1x 15-26-5 Kickstarter
Front Fork
2x 30-40-6 Telescopic absorbers

 

A mellékelt táblázatokat az alábbi Derbi FDS témakörben igen hasznos oldalról szedtem: http://fds.jealous.nl/

Egyenlőre itt tart a mutatvány, talán még az üléshuzat említhető.

 

Ja és már életre kelt a gép, de van tennivaló bőven.


A bejegyzés trackback címe:

https://tommodore.blog.hu/api/trackback/id/tr824100555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása