http://www.goldenglob.hu/kepek/vizsga.jpg

Az elmúlt 1,5 évben 4 alkalommal műszakiztattam motort, így érdemesnek tartom megosztani tapasztalataimat. Az első vizsga előtt sokat olvasgattam a neten, hogy mik a követelmények és mik a tapasztalatok és nagyon sok rosszat olvastam. Sokan panaszkodtak rá, hogy "szőröztek" velük és belekötöttek dolgokba. Hát én pont az ellenkezőjét tapasztaltam, mind a 4 alkalommal sima liba volt a procedúra. Sőt még meg is voltam lapve, hogy "ennyi az egész?!".

Vegyük sorra a dolgokat:

Hova érdemes vinni?

Az ár mindenkinek szempont, szóval az NKH (ex. KPM) a legolcsóbb megoldás: 4650 Ft!! A közhiedelemmel ellentétben itt volt a leggördülékenyebb a vizsga, de erről bővebben később. Autóklubnál 9000 párszáz Ft, ez az ár átlagosnak mondható ár, eltérés inkább felfelé van más helyeken. Márkaszervizek/motorszalonok is vállalnak műszakiztatást, ahol hozod-otthagyod-viszed alapon megy a munka, de ez jellemzően már a 15-20e Ft-ot kóstál. Itt esetlegesen cserélnek is ezt-azt (persze plusz pénzért) a sikeres vizsga érdekében. Akinek semmi szabad ideje nincs, annak lehet ez opció, de én inkább megoldom magam, jobban járok - sokkal jobban.

A vizsga érvényességének ideje hamarosan lejár. Mikor érdemes elvinni műszakiztatni?

Végre egy üdvözlendő dolog a magyar törvénykezésben, ti. műszaki vizsgához már ingyenes az útvonal engedély, szóval ha lejárt a műszaki, akkor is a lábán viheti az ember a vasat, ha előzetesen kikért egy nyomtatványt (ideiglenes útvonal engedélyt), ami a vizsganapra és vizsgaidőpontra érvényes. Ha akkor jelented be műszakira a vasat, ha már lejárt a műszaki, akkor egy alkalomra érvényes papírt kapsz, viszont ha lejárat előtt mondjuk 3 nappal jelented be és nem tudnak adni lejárat előtti időpontot, akkor olyan papírt kapsz, ami meghosszabbítja a műszaki érvényességét a kitűzött vizsga időpontig, ami mondjuk 5 nappal a lejárat után van. Ja és addig szabadon használhatod a motort. Mindkét verzió ingyenes és nem csak az NKH-nál igényelhető, hanem minden vizsgahelyen.

Felkészülés a vizsgára.

Vegyük sorra a követelményeket (saját tapasztalataim alapján írom, gyakorlati szempontok alapján, szóval lehet vele kötekedni :) )

Gumik:

Gumik minta mélysége törvényileg minimum 1,6mm kell, hogy legyen. Ilyen gumival inkább el se mennyünk vizsgára, mert nem fogják méregetni, hogy vajon 0,1mm-el fölötte vagyunk-e a limitnek. Saját érdek is, hogy ilyen gumival ne motorrozzunk. 3mm minta legyen azért a gumin, akkor ezt az részt ki is pipálhatjuk. A légyeg, hogy annyira legyen jó a gumi, hogy ránézésre is limiten belül legyen.

Világítás:

Minden világító berendezésnek természetesen működnie kell, beleértve a visszajelzőket is. Amit előszeretettel megnéznek, az a távfény visszajelző. Színhűnek is kell lennie a lámpáknak: pl. jégkék index nem opció:) Féklámpakapcsolókat is meg szokták nézni, működjön első, hátsó. "Mumus" szokott még lenni a nem eredeti index. Ha sima sárga búrás, de utángyártott, akkor nem foglalkoznak vele, viszont ha nagyon "tuningos", mondjuk átlátszó búrás, "karbon" házas, akkor az "E" szabvány beütést keresik rajta. Ha van ilyen, akkor átmegy, ha nincs, akkor nem. Ugyanez igaz a tükrökre is, ha feltűnően nem eredetiek - gondolok itt extreme kicsi "tuning" tükrökre. Két fontos dolog még! Rendszám világítás legyen, és legyen jó + piros fényvisszaverő prizma hátra idéntől kötelező (400 Ft körül lehet kapni öntapadósat, azt elfogadják).

Motorikus dolgok:

A követelmény kimerül abban, hogy ne füstöljön számottevően és üzemképes legyen, durva mechanikai meghibásodásból adódó zajoktól mentesen. Rá nem ül a viszgabiztos, nem fogja kipróbálni, szóval ha mondjuk csúszik a kuplung, vagy harmatos a teljesítmény, az nem gond. (na jó, gondnak gond, csak nem nekik, hanem neked :) ) Ja igen, a blokknak tisztának kell lennie, mert a durva olajfojásba is beleköthetnek.

Kipufogó:

Na ez egy kritikus rész. Hallottam már olyat, hogy gyári dobon keresték a [dB] zajszint feltüntetést és húzták a szájuk, hogy nincs ilyen. Nekem a 4 műszakitatott motoromból 2 nem gyári kipuval vizsgázott, egynek meg gyári de herélt volt. Mind átment. A lényeg az a hangerő! Ha a legkisebb gyanú is bennünk van, hogy hangos lesz a gép, akkor tegyünk bele valami szűkítőt. NKH-nál nem kötöttek bele, hogy kisipari dob van az 1000-es Kawasaki-n - semmilyen E-betű, vagy gyári szám nélküli - mert annyira halk volt, mint egy 50-es 4T robi!!!! alapból persze menydörög rendesen, de 32-es krova fej bepréselve a dobba, megtette a hatását :D 1x1cm-es lyukon nem sok minden jön ám ki.

Futómű, fékek:

Teló szimmering ne folyasson, vagy ne folyasson nagyon és töröljük szárazra vizsga előtt:) Az hogy már nem olyan jól csillapít a teleszkóp, a kutya nem veszi észre, ha a 180-200 kilós motort álló helyzetben lökdösi (persze ha teljesen halott, akkor már más a helyzet, de értelmes ember nem várja meg ezt...). Féknél a pofa legyen jó annyira, hogy nem mondják rá, hogy vason van. Van egy érdekes dolog, ami elég nagy "szívás faktor" tud lenni - több okból is: vannak viszgahelyek, ahol fékpadra teszik a motort. Itt az adott tipushoz meghatározott pedál(kar)erőhoz mért fékhatást nézik. Hallottam már olyat, hogy újszerű pár éves hibátlan motort szivattak ilyen miatt, mert erősebben kellett húzni a fékkart, mint amilyen érték volt megadva hozzá... A másik dolog ami aggodalomra ad okot, hogy egy 200 kilós gépet erőltetnek egy fékpadon, ráadásul olyan személy, aki most ül először rajta és benne van a pakliban, hogy kicsavarja alóla. Ilyenre is volt már példa... aztán jön a huzva-vona, a törött idomok miatt. Autóklubnál (1x műszakiztattam ott) és NKH-nál (2x műszakiztattam ott) egyszer sem volt ilyen pados mérés. Egy motorműszakit is végző autószervízben (Ford Autopenta - 1x műszakiztattam ott) viszont végeztek pados mérést is.

Egyéb dolgok:

Ezt igazából mondani sem kell, de motorszám, alvázszám stimmeljen, stb... Eredetviszga képes legyen a motor. Ha nincs kialakított kapaszkodó a vázon az utas számára, akkor az ülésen kell lennie középen egy átmenő szíjnak. Kötelező kressz tartozékok legyenek nálad műszakin is (láthatósági mellény, EÜ csomag). Egy tipp: A-Z-ig lemosva, lebrigéciolozva, szilikonozva vidd el a motort. Ha látják, hogy "van gazdája" a motornak, akkor kevésbé alaposak. Bevállik, hidd el :)

Melyik műszaki vizsga állomást válasszam?

Én székesfehérvári NKH-nál jártam, nagyon pozitív a tapasztalatom. Árban verhetetlen, gyorsak, nem szőröztek - igaz a motorok sem voltak roggyantak. Autóklub sem rossz, kb. ugyan az a vizsga menete, de lassab a papír munka és 2x annyiba kerül. A fent említett szervíz árban egyenlő az Autóklubbal, de az ügymenet még lassab és a fékpados kínlódás miatt nem az igazi, amúgy rendesek voltak. Summa summarum: NKH.

https://ugyfelkapu.nkh.hu/design/images/nkh_logo.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommodore.blog.hu/api/trackback/id/tr422295079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Honda autós 2010.09.14. 13:00:43

Köszi a hasznos tanácsokat!
Én ennél a szerviznél szoktam intézni a műszakit, nagyon jók:

honda-auto.hu/

Taurista robogós 2012.03.08. 20:55:13

Na végre valaki,aki értelmesen le írja a vizsga menetét :)

Jetstream 2012.04.27. 13:16:44

Most vittem egy helyre a nagymotorom vizsgázni. Nem a szokásos helyre hanem egy olyanra aki hirdette magát és közel van a munkahelyemhez.

Azt mondták, nem vizsgázhat le, mert *LÖTYÖG A FÉKTÁRCSA*. Hát erre lefagytam. Egyszrészt nemrég volt kötelezőn, ahol betétet cseréltek - szakszervízben.

Másrészt ezek még életükben nem láttak motor féktárcsát? Persze hogy lötyög, és ezen a motoron jobban mint az ő referencia Harley-ukon, de baszki!!!!!

Szóval megy jövő héten a szokásos helyre.

A műszaki vizsgának az ég világon semmi, de semmi értelme nincs. Főleg ekkora "szakértők" mellett.
süti beállítások módosítása