Nem egy vérbeli cross motor az tény, de az írásban szereplő gép semmiképp sem mondható terepezésen kívül bármi másra alkalmasnak. Ad egy: brutálisan le volt áttételezve, így nagyon kicsi a vésebesség (azért a múltidő, mert ezen is túladtam már, bár meg szerettem vona tartani, de a környéken nincs olyan hely, ahol élvezetesen lehetett volna használni, kvázi nincs hegy :) :( ) ad kettő: papír nuku, szóval én nem kisértem a sorsom egy ilyen géppel a közúton. Jókora darab motor, laikus sem hinné hogy ez 50-es. Persze az 50R matrica kellett rá, de az csak amolyan "design" elem.

A motor kosárban került hozzám, főtengely hibásan. Konkrétan rommá menve. A hajtókar, a hajtókar csap oda volt rendesen. A csapágy mint olyan már megszünt létezni. A gyári alkatrész tetemes összeg, valami alternativa után kellett nézni. Jó sok kutakodás után kiderült, hogy a Jawa 350 alsó hajtókar csapja tökéletesen egyezik a Cagiva alkatrésszel és mindössze 1100 Ft-ba kerül. A  hozzá való csapágy - görgő kosár pedig csak 1mm-rel nagyobb külső átmérőjű mint a Cagiva. Ez nem is baj, mivel a hajtókar alsó szeme belüről csúnyán meg volt sérülve, viszont gépműhelyben a Jawa méretre köszörüléssel a hibás rész ki is lett pipálva. Ez egy problémát vet fel: az edzett réteg ugrik. Nem baj, erre is van megoldás: nitridálás. Sok utánajárás, meg idő mire összeáll a cucc, de megéri, mert a nitridálás 1000 ft-be került, a hajtókar köszörülés 3000ft, de ettől olcsóbban is meg csinálják, ha olyan helyet fog ki az ember.

Öszegezve a költésgeket:
-a főtengely széthúzás, majd az új alkatrészekkel összesajtolás, centírozás: 5000 ft
-nitridálás: 1000 ft
-köszörülés: 3000 ft
-alkatrész (alsó hajtókar csap + csapágy): 2000 ft
------------------------------------------------------------------------
11000 ft és van egy felújított főtengelyed. A gyári (ill. utángyártott - jellemzően taiwani alkaltrész) hajtókarszett árához képest, ami 27000 ft plusz főtengely sajtolás, centírozás 5000 ft = 32000ft sztem elég jó eredmény. Lehet vitatkozni vele persze, hogy mennyire jó az én verzióm vagy mennyire nem, de a végeredmény működött. Ment a motor és a Jawa alkatrész is taiwani gyártmány volt tudtommal. Jawa motorjában ható erők sem sokkal maradnak el az itt fellépőktől és a hajtókar mint írtam maradt a régi.

Ami azért fontos mielőtt belevágunk, hogy tájékozódjunk a méretekről! A köszörülés méretének megadásakor a nitridálás utáni méretváltozást bele kell számolni, tehát annyival alá kell szedetni a furatot. Az alsó csapágy illesztését is meg kell tudni, amit szintén be kell kalkulálni. Valahol megvannak még a pontos méretek, hogy mit mekkorára kell, de azt mondom érdemesebb a gépműhelyben érdeklődni. Ott minden valószínűség szerint tudni fogják, de azon sem lepődnék meg ha elhajtanának a fent vázoltak hallatán :) Nem szeretnek ilyen kacifántos ügyekbe bonyolódni manapság... Én is egy régivágású szakitól tudakoltam ki a dolgokat.

A posztban írt Cagiváról még egy kis "tudnivaló". Ez mondjuk hasznos lehet más Nicasilos hengerrel szerelt motornál is. A Nicasil! Jó dolog ez, csak ne legyen baja. Persze lesz neki, nem is kicsi, kb ha baja van akkor eldobandó a henger. Javítani horror ár. Bontott szintén drága. Acél perselyesre alakíttatni szokás az ilyet, de ez is húzós költség, de sok utánajárással megoldható emberibb áron is. Ami előnye, hogy utána fúrható lesz a motor. Hátránya, hogy az acél henger jellegéből adódóan nem lesz olyan "kraftos" a masina. Erről a témáról mondjuk sokat írnak a neten, szóval ebbe már nem akarok bele okoskodni. Szerencsére az én mociban megcsinálták ezt a mutatványt anno még az előző tulajnál.

Volt még pár meló a motoron, hogy készen legyen, de ezek már nem olyan kivesézésre érdemes dolgok: üléshuzat áthúzása, festés, stb.


Most pedig jöjjön pár kép, miből lett a "cserebogár":

DSC00633.JPG

DSC00655.JPG

DSC00663.JPG

DSC00664.JPG

DSC00668.JPG

DSC00692.JPG

DSC00690.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://tommodore.blog.hu/api/trackback/id/tr724691973

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása