Az alábbi írást még Alfa Romeo-s honlapomra készítettem (alfa-romeo.extra.hu - csak hát az extra megszüntette ingyenes tárhely szolgáltatását... :( így az oldal is megszünt), de egyéb márkát birtolók is szembesülhetnek a gyári trafó elhalálozásával így talán akad hasznos infó számukra is.

 

Alfa Romeo 166 (facelift előtti modell) xenon javítása / átalakítása

!!! Figyelem a xenon 25000V-os feszültséget ad le bekapcsoláskor !!!!

Mindenki saját felelősségére végezze a munkát.

 

A gyárilag xenon-os 166-os tompított fényszórója D2S foglalatú xenon izzóval van szerelve.

 

 

A távfény hagyományos izzó, ennek meghibásodása legtöbb esetben izzócserével orvosolható, bár előfordulhat relé hiba is, de ez sem kritikus és nem drága javítás. A költségesebb a tompított xenon meghibásodása. Ezen hiba jellemző tünetei:

- bekapcsoláskor csak felvillan a lámpa ,de nem marad égve (főleg nedves, hideg időben jelentkezik) : ez általában kezdődő ballaszttrafó hibára utal. Jó esetben ki-be kapcsolgatásra égve marad a lámpa.

- egyáltalán nem ég az izzó, még fel sem villan: ilyenkor érdemes a működő xenon izzót átrakni, hogy meggyőződjünk róla, hogy izzó vagy trafó hibával állunk szemben. A kiégett xenon izzót a két elektróda között el helyett üveggömb (amiben a xenon gáz van) teljese elsötétedése / elfeketedése is jelzi.

 

Ha az izzónk égett ki, akkor olcsón megúszhatjuk a javítást, mert a gyári Osram izzók alternatívájaként sokféle utángyártott izzót vásárolhatunk 4-5 ezer forintos ártól felfelé (a gyári Osram 20-25 ezer forint körül van! – bár élettartama igen hosszú). A gyári égő 35W-os 4300K-es D2S foglalattal. Lehetőség van más színhőmérsékletű izzó használatára is a gyári trafó meghagyásával, de ilyenkor mindkét oldalon cserélni illik, hiszen színük eltérő.

 

Ha xenon izzónk nem rég volt cserélve és mégis jóval idő előtt kiégett (tegyük fel hogy nem azért mert a legolcsóbb kínai…) akkor gyanakodhatunk kezdőd trafó hibára.

 

Ha a trafónk szállt el, akkor a legolcsóbb módja a világításunk megjavításának a hagyományos halogénre való visszaalakítás. A fényszóróba elvileg csak D2S foglalatú égőt rakhatunk, de van megoldás! A jó hír, hogy a fényszórón semmilyen alakítást nem kell végezni, csupán 2db H7-es halogén izzóra lesz szükségünk meg egy kis reszelgetésre az egő széléből (lásd. az alábbi  képen : a kék részt kell lereszelni – én így csináltam).

 

  

 

 

A vetítőlencsés fényszórók (is) nagyon érzékenyek arra, hogy az izzó fénye pontosan a fókuszpontban legyen, ellenkező esetben alig világít majd a lámpánk. A D2S xenon és a H7 ilyen szempontból teljesen megegyezik, a különbség csupán annyi hogy a H7 lemez része kicsit szélesebb és a D2S-en van egy illesztő bemetszés, amit egyszerűen bereszelhetünk a H7-re. Ezután már csak 12V-ot kell adni az égőnek, amit a xenon trafó tápvezetékéből nyerhetünk. Szerencsére a trafóhoz mindössze 2 vezeték megy, egy test és egy +12. Ezután már a trafót nem is kell visszarakni és nem is igazán lenne szerencsés, hiszen a fölöslegessé vált D2S fej, ami a régi égőre ment volna akadályozhatja a foncsor mozgását. Az automatikus lámpa magasság független áramkörön van így ez a funkciónk 100%-osan megmarad. Utolsó lépés a trafó által lezárt lámpa üreg lefedése, hogy víz ne jusson be. Ez a megoldás elég sufni jellegű, de 2000 forintból megvan és érdemes rajta elgondolkodni a gyári trafó 80 ezer forintos darab árát ismerve!

 

Ha szeretnénk megtartani a xenon rendszert, de nem áldozunk a gyári trafóra (érthető okokból J ) akkor is van olcsó megoldás. Mostanában igen olcsón kaphatóak univerzális xenon szettek, melyek tartalmaznak 2db xenon izzót, 2db trafót és minden egyéb vezetéket, rögzítő elemet. Ezek a szettek jellemzően gyárilag halogénes autókhoz valók, tehát H1, H4, H7 foglalatú xenon tartalmaznak. Nekünk ez nem jó, de kapható D2S foglalatú univerzális xenon szett is, szinte ugyanolyan áron (tipp: Thunder márkájú garanciával 18 ezer forinttól felfelé, lásd. kép).

 

 Ha ilyen mellett döntünk, akkor a halogénesre alakításról szóló részben leírt módon adunk neki 12V-ot, elhelyezzük a trafót (lehetőleg ne testre rögzítsük a trafót) és lezárjuk a lámpa üreget.

 

Ha csak univerzális trafót vásárolunk, akkor a régi hibás trafóról levágjuk az izzóhoz menő vezetéket és vízmentesen, alaposan leszigetelve összekötjük az újjal. Egy új garanciális ballaszt trafó ára 4000 forinttól kezdődik (tipp: vatera.hu – én is itt vettem J). Abban az esetben ha a xenon izzóink jók ez a legolcsóbb megoldás. Lehet kapni gyárilag D2S csatlakozóval ellátott trafót is, csak ez elég ritka és jóval drágább is általában.

 

  

 

 

 

 

 

 

 

UPDATE: az eredeti trafó csatlakozója és az univerzális trafó összeházasítása nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket (kimelegedett a tömítő anyag és áthúzott a trafó), így netről rendeltem 2000Ft-ért D2S / univerzális trafó kábelt, ezzel hibátlan a működés.

http://dtmtuning.hu/images/D2S%20k%C3%A1bel.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommodore.blog.hu/api/trackback/id/tr702312029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása